Sıkça Sorulan Sorular
2024 yılında 85 inci çalışma dönemine başlayan Milli Piyango İdaresi, kuruluşundan bu yana her faaliyet döneminde, kanunlarla belirlenen kamu kurum ve kuruluşlarına önemli tutarlarda kaynak aktarmıştır. İdaremiz kuruluş amacı çerçevesinde bir taraftan kamuya aktarılan kaynakların sürekliliğini sağlayacak faaliyetlerde bulunmakta, diğer taraftan kurumsal sosyal sorumluluk ve sorumlu oyun anlayışı ve ilkeleri çerçevesinde bağımlılık oluşturmayacak, aşırı oynamayı teşvik etmeyecek ve küçük yaştaki kişilere cazip gelmeyecek şekilde karşılığı nakit olmayan eşya piyangoları düzenlemekte olup, bu minvalde en yüksek değil, olabilir en iyi gelir düzeyini hedeflemektedir. Bununla birlikte, 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 285 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) ve (e) bentleri uyarınca, karşılığı nakit olmayan her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis ve benzeri oyunları düzenlemek, bunların düzenlenmesine izin vermek, bunları izlemek ve denetlemek ile bu hususlara ilişkin usul ve esasları belirlemek görev, yetki ve sorumluluğu İdaremize verilmiş bulunmaktadır. Bu vesileyle;
* İdaremizin temel kuruluş amacı olan kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle belirlenen faaliyetlere kaynak sağlanması maksadının yeniden tesisi,
* Hali hazırda başta sosyal medya olmak üzere fiziki ve elektronik ortamlar üzerinden illegal olarak düzenlenen ve her geçen gün daha da artarak devam eden eşya piyangosu faaliyetlerinin yasal zemine çekilmesi,
* Tüketicilerin yasal şans oyunlarında nakit dışında otomobil, ev, muhtelif elektronik eşya, tatil, bilet vb. değerlerin de ikramiye olarak verilmesi yönündeki beklenti ve taleplerinin karşılanarak ikramiye tercihlerinden dolayı illegal oyunlara yöneliminin asgari düzeye indirilmesi,
* Bir kamu kuruluşu ve düzenlediği şans oyunları itibariyle 5602 sayılı Kanuna tabi olan İdaremizin düzenleyeceği eşya piyangosu vesilesi ile bir yandan kendi giderlerini karşılarken diğer yandan da hazinemize Katma Değer Vergisi, Şans Oyunları Vergisi ve kamu payı aktarımına devam etmesi amacıyla;
21/06/2021 tarihi itibariyle karşılığı nakit olmayan eşya piyangosu çekilişlerine başlanılmıştır.
“Kumar oynanması için yer ve imkan sağlama
Madde 228- (1) Kumar oynanması için yer ve imkan sağlayan kişi, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve iki yüz günden aşağı olmamak üzere adlî para cezası ile cezalandırılır.
(2) Çocukların kumar oynaması için yer ve imkan sağlanması halinde, verilecek ceza bir katı oranında artırılır.
(3) (Ek: 15/8/2017-KHK-694/139 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7078/134 md.) Suçun bilişim sistemlerinin kullanılması suretiyle işlenmesi halinde üç yıldan beş yıla kadar hapis ve bin günden onbin güne kadar adlî para cezasına hükmolunur.
(4) (Ek: 15/8/2017-KHK-694/139 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7078/134 md.) Suçun bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(5) Bu suçtan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
(6) Ceza Kanununun uygulanmasında kumar, kazanç amacıyla icra edilen ve kar ve zararın talihe bağlı olduğu oyunlardır.”
Diğer yandan 5326 sayılı Kabahatler Kanununun aşağıda gösterilen 34 üncü maddesinde kumar oynamak idari para cezası gerektiren bir kabahat olarak düzenlenmiş ve ayrıca kumardan elde edilen gelire el konularak mülkiyetin kamuya geçirileceği hükme bağlanmıştır.
“Kumar
Madde 34 - (1) Kumar oynayan kişiye, bin Türk Lirası idarî para cezası verilir. Ayrıca, kumardan elde edilen gelire elkonularak mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar verilir.
(2) Bu kabahat dolayısıyla idarî para cezasına ve elkoymaya kolluk görevlileri, mülkiyetin kamuya geçirilmesine mülkî amir karar verir.”
Öte yandan 320 sayılı Milli Piyango Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7420 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Değişik 52. Maddesinde mevzuatın ve mevzuatla yetkili kılan kurum ve kuruluşların verdiği yetki veya izne dayalı olmaksızın piyango, şans oyunu, müşterek bahis veya benzeri oyunları oynatmak ve oynamak için hapis cezası dahil ağır cezai müeyyideler öngörülmüştür. 320 sayılı KHK’nın konuya ilişkin hükmü aşağıdaki gibidir:
“Cezai Hükümler
Madde 52 – (Değişik:3/11/2022-7420/40 md.)
Mevzuatın ve mevzuatla yetkili kılınan kurum ve kuruluşların verdiği yetki veya izne dayalı olmaksızın;
a) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla,
b) Yurt dışında oynatılan her türlü eşya piyangosu, şans oyunları, müşterek bahis ve benzeri oyunlara internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak, Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayanlar, dört yıldan altı yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla,
c) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunlarla bağlantılı olarak para nakline aracılık edenler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla,
ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla,
d) Fiziki veya elektronik ortamlar üzerinden üçüncü kişilerce düzenlenen her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynayanlar, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezasıyla,
cezalandırılır.
Karşılığı nakit olmayan; her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis ve benzeri oyunların fiziki veya elektronik ortamda düzenlenmesi kapsamında İdarenin sözleşme imzalamak suretiyle tesis ettiği başbayi, elektronik ortam bayi, sabit ve gezici bayiler ile başbayi tarafından tesis edilen alt bayiler hariç olmak üzere; 41 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü uyarınca gerekli izni almakla birlikte çekilişleri yapmayanlar ya da çekiliş sonuçlarını ilan etmeyenler veyahut taahhütlerini yerine getirmeyenler iki aydan iki yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Bu maddenin birinci ve ikinci fıkrası kapsamına giren suçların işlendiği iş yerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunulmaksızın üç aya kadar süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip iş yerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
Bu madde kapsamındaki suçlarla bağlantılı olarak, şans oyunları, her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis veya benzeri oyunların oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.
Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentleri ile ikinci fıkrada düzenlenen suçlar bakımından 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;
a) 128 inci maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma,
b) 135 inci maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,
c) Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139 uncu maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,
ç) 140 ıncı maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme,
tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.
Bu maddede tanımlanan suçlara ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde İdare, doğrudan Cumhuriyet başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları İdareye tebliğ edilir ve İdare bu kararlara itiraz edebilir. Bu maddede tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini İdareye tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde İdare açılan davaya katılan olarak kabul edilir.”
Buna göre, mevzuatın ve mevzuatla yetkili kılınan kurum ve kuruluşların verdiği yetki veya izne dayalı olmaksızın; her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynatmak, oynanmasına yer veya imkân sağlamak, yurt dışında oynatılan her türlü eşya piyangosu, şans oyunları, müşterek bahis ve benzeri oyunlara internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak, Türkiye’den oynanmasına imkân sağlamak, her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunlarla bağlantılı olarak para nakline aracılık etmek, kişileri reklam vermek ve sair surette her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynamaya teşvik etmek suç olup, fiilin niteliğine göre 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 52 nci maddesinde öngörülen hapis cezasıyla cezalandırılır.
Ayrıca, fiziki veya elektronik ortamlar üzerinden üçüncü kişilerce düzenlenen her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynayanların, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezasıyla cezalandırılacağı hükme bağlanmıştır.
İdaremizce 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine aykırı olarak yasa dışı şans oyunu, bahis veya sanal kumar oynattığı tespit edilen site ve platformlar ile şüpheliler hakkında yasal işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulmaktadır.