Yasa Dışı Oyunlarla Mücadele

İdaremiz, kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle belirlenen faaliyetlere kaynak sağlamak, karşılığı nakit olmak üzere şans oyunları tertip etmek ve çekiliş düzenlemek, şans oyunlarına ilişkin lisans haklarının ayrı ayrı ya da tamamını belirlenen sürelerle vermek ve denetlemek ve karşılığı nakit olmayan her türlü piyangonun tertip ve çekilişine izin vermek ve denetlemek üzere kurulmuş olup Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı bir kamu kuruluşudur.

Yine her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları ile tertip etmek, karşılığı nakit olmayan her türlü eşya ve benzeri piyangoların tertiplenmesine izin vermek, bunları izlemek ve denetlemek ve bu hususlara ait esasları belirlemek ile talih oyunlarını ve işletmelerini denetlemek ve bu amaçla gerekli esasları belirlemek de İdaremiz görevleri arasında yer almaktadır.

Başta sosyal medya ve diğer dijital platformlar olmak üzere yasadışı oynatılan oyunlarla mücadele amacıyla İdaremiz tarafından 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun uyarınca, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na yasadışı oyun oynatan internet sitelerine erişimin engellenmesi için bildirimde bulunulmaktadır.

Bunula birlikte yasadışı oyun oynanmasına yer ve imkan sağlayanlar ve oyun oynayanların kimliklerinin tespiti ile yasadışı oyunlara yönelik yapılan para transferlerinin ayrıntılı olarak tespit edilmesi halinde, inceleme ve araştırma raporu düzenlenerek, şüpheliler hakkında yukarıda yer alan hükümler uyarınca Hukuk Müşavirliğimiz tarafından Cumhuriyet Başsavcılıkları nezdinde suç duyurusunda bulunulmaktadır.

Bu doğrultuda 09.11.2022 tarih ve 32008 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 7420 sayılı Gelir Vergisi Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 40 ıncı maddesi ile kanunlaşarak yürürlüğe giren 320 sayılı Milli Piyango Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ‘Cezai Müeyyideler’ başlıklı 52 nci maddesi;

“Mevzuatın ve mevzuatla yetkili kılınan kurum ve kuruluşların verdiği yetki veya izne dayalı olmaksızın;

a) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla,

b) Yurt dışında oynatılan her türlü eşya piyangosu, şans oyunları, müşterek bahis ve benzeri oyunlara internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak, Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayanlar, dört yıldan altı yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla,

c) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunlarla bağlantılı olarak para nakline aracılık edenler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla,

ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla,

d) Fiziki veya elektronik ortamlar üzerinden üçüncü kişilerce düzenlenen her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynayanlar, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezasıyla,

cezalandırılır.

Karşılığı nakit olmayan; her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis ve benzeri oyunların fiziki veya elektronik ortamda düzenlenmesi kapsamında İdarenin sözleşme imzalamak suretiyle tesis ettiği başbayi, elektronik ortam bayi, sabit ve gezici bayiler ile başbayi tarafından tesis edilen alt bayiler hariç olmak üzere; 41 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü uyarınca gerekli izni almakla birlikte çekilişleri yapmayanlar ya da çekiliş sonuçlarını ilan etmeyenler veyahut taahhütlerini yerine getirmeyenler iki aydan iki yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.

Bu maddenin birinci ve ikinci fıkrası kapsamına giren suçların işlendiği iş yerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunulmaksızın üç aya kadar süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip iş yerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.

Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.

Bu madde kapsamındaki suçlarla bağlantılı olarak, şans oyunları, her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis veya benzeri oyunların oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.

Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentleri ile ikinci fıkrada düzenlenen suçlar bakımından 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;

a) 128 inci maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara el koyma,

b) 135 inci maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,

c) Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139 uncu maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,

ç) 140 ıncı maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme,

tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.

Hükmünü öngörmekte olup söz konusu hükme göre İdaremizden izin almaksızın her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar, buna ilişkin para nakline aracılık edenler, reklam verme ve sair surette teşvik edenler ve fiziki veya elektronik ortamlar üzerinden üçüncü kişilerce düzenlenen yasadışı şans oyunu oynayanlar 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 52 nci maddesi uyarınca hapis ve adli para cezası ile cezalandırılmaktadırlar.

Bu maddede tanımlanan suçlara ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde İdare, doğrudan Cumhuriyet başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları İdareye tebliğ edilir ve İdare bu kararlara itiraz edebilir. Bu maddede tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini İdareye tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde İdare açılan davaya katılan olarak kabul edilir.”

Sanal Ortamda Oynatılan Talih Oyunları Hakkında Yönetmelik ile bu hususta yetkili ve görevli kılınan İdaremiz Talih Oyunları Dairesi Başkanlığı ve Başkanlık koordinesinde mücadeleye katılan İdaremiz Taşra Şube Müdürlüklerinin katkılarıyla; 01.01.2024 – 30.09.2024 tarihleri arasındaki faaliyet döneminde internet ortamında gerçekleştirilen faaliyetler sonucunda, 183.260 adet internet sitesi üzerinde inceleme ve araştırma yapılmış, söz konusu sitelerde kumar oynanması için yer ve imkân sağlama suçunu teşkil edecek içeriklere rastlanılmış ve ihbarı yapılmıştır.

Bunun üzerine İdaremizce; gerek ihbar yolu gerekse 5651 sayılı Kanun’un 8. maddesinin 14. fıkrasına istinaden almış olduğu 44 adet idari karar ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirimde bulunulmuş, toplamda 162.052 adet yasa dışı şans ve talih oyunları sitesine erişimin engellenmesi sağlanmıştır.

Menşei Ülke Bazında Erişimi Engellenen Yasa Dışı Şans ve Talih Oyunları Site Sayısı (İlk 10 Ülke)
Sıra Menşei Ülke Site Sayısı
1 Amerika Birleşik Devletleri 97.641
2 Ermenistan 31.633
3 Hollanda 12.411
4 Almanya 5.300
5 Seychelles(Şeyseller) Adaları 4.736
6 Kolombiya 3.901
7 Filipinler 3.845
8 Birleşik Arap Emirlikleri 3.535
9 Hong Kong 2.884
10 Belize 2.702

Ayrıca inceleme ve araştırma faaliyetleri esnasında; ilgili sitelerin katılımcılarıyla para transferini gerçekleştirmeye çalıştığı çok sayıda banka hesap bilgileri ve bu hesaplar aracılığıyla para transferine aracılık eden gerçek ve tüzel kişiler tespit edilmiş, 320 sayılı KHK’nın 52. maddesi uyarınca söz konusu hesap ve kişilere ilişkin inceleme ve araştırma raporları düzenlenerek ilgili kurumlar nezdinde adli ve idari boyutta tedbirlerin alınıp uygulanması için gerekli girişimlerde bulunulmuştur.

Bunun yanı sıra sosyal medya platformlarında gerçekleştirilen takipler sonucunda yasa dışı bahis ve kumar sitelerine ilişkin reklam, yönlendirme, bilgilendirme, özendirme vb. faaliyette bulunan kullanıcı ve içerik üretici hesaplara ilişkin erişim engellenmesi kararları alınmış ve ilgili hesaplara ait kullanıcılar hakkında adli ve idari süreçler başlatılmıştır.

Yasa dışı şans ve talih oyunlarıyla mücadelede İdaremiz, halkımız tarafından yalnız bırakılmamıştır. Halkımız; Türk Ceza Kanunu ve 320 sayılı KHK’nın 52. maddesince suç olarak nitelendirilen kumar oynanmasına yer ve imkân sağlama amacıyla kendilerine mesaj atılmak üzere kullanılan telefon numaralarını, para transferi için kullanılan Iban ve banka hesap bilgilerini, reklam ve yönlendirme yapan internet sitelerini İdaremiz, Cumhuriyet Savcılıkları, Emniyet ve Jandarma birimlerine şikayet, ihbar yoluyla bildirerek söz konusu mücadeleye büyük bir katkı sunmaktadır.

Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü olarak özellikle gençlerimiz başta olmak üzere tüm vatandaşlarımızı ailevi, sosyal ve mali yönden etkileyen bu tür sitelerin faaliyetlerinden korumaya yönelik çalışmalarımız kamu kuruluşları ile işbirliği içinde etkin bir şekilde devam edecektir.

Sanal internet kumar siteleri nasıl kuruluyor ve işletiliyor?

Adları e-kumar, sanal kumar, internette kumar, online casino, online kumar olarak değişen web sitelerin sahibi şirketler, Gibraltar, Hollanda Antileri, Güney Afrika, Dominik Cumhuriyeti, Cebelitarık, Grenado, Güney Kıbrıs gibi ülkelerde küçük miktarlarda bir para ödeyerek kumar lisansı alırlar. Bu ülkelerde ayrıca vergi istenmez.

Herhangi bir ülkeden resmi lisans alan e-kumarhaneler İnteraktif Oyun Konseyi'ne bağlanabilirler. Konsey ayrıca bu şirketlere yazılım, muhasebe, sigorta desteği verir.

Kurulan ve internette aktif faaliyete başlayan web sitesi üye arayışına girer. Internet kullanıcılarının yoğun olduğu platformlardan veya arama motorlarından link almaya çalışır. Örneğin her hangi bir servis sağlayıcısından maile bakmak için girildiğinde bu kumar sitelerinin reklamına rastlanabilir. Kumarhaneye girmek için GPRS veya Java destekli bir telefon ile linke "tıklamak" yeterlidir.

Web sitesine üyelik sırasında kişiye ait isim, adres, e-mail, doğum tarihi kredi kartı numarası ve kart arkasındaki CVC numarası gibi veriler istenir, bu bilgiler kumar sitesince elde edilerek kaydedilir.

Üyeye çeşitli ödeme şekillerinden hangisini tercih ettiği sorulur (bankaya havale, kredi kartı, sanal kart, atm den para çekme — yatırma, western union, çek gönderme, neteller, firepay, netpay vb.) birini tercih etmeleri istenir. Üye, banka havale işlemlerinde havale dekontuna "bahis ya da casino içindir" yazmayınız şeklinde uyarılır. Havalelerde genellikle yüzde 2-3 oranında transfer ücreti kesilir. Kredi kadına ödeyecekleri işlem komisyonlarını üyelerine dağıtmak amacıyla kredi kartı dışında yatırılan paralara ekstra bonuslar verilir.

Kredi kartı seçeneğinde bankalar internetten kredi kartından nakit avans çekilmiş gibi işlem yaparlar ve müşterisine günlük faiz uygularlar. Faiz ödemek istemeyen müşteriler havale ile ödemeyi kabul ederler. Ancak merkezi yurtdışında bulunan bu şirketlere para transferi daha pahalıya geleceğinden, şirket Türkiye'de bir temsilcinin hesap numarasını vererek bu işlemleri yürütür. Temsilci ile şirket arasında anlaşmazlık olduğunda şirket, sorumluluk kabul etmediğini belirtir. Üye, bu temsilciye para transferi yaparken şirket ile temsilci arasında çıkabilecek anlaşmazlıkların sorumluluğunu üzerine alır.

Kullanıcıların kredi kartı bilgilerini vermekten korkmaları durumunda, kredi kartına bağlı ve kolaylıkla alınabilen, ayrıca limiti kullanıcı tarafından belirlenen, internetten alışveriş için tasarlanmış "sanal kart" tercihi önerilir. Şirketler kumar oynayanlara ve bahisçilere ulaşmak ve ödeme ağından faydalanmak için sanal POS karşılığı bankalara dolgun ücret önerileri götürürler.

Bazı siteler 18 yaşın altındaki çocukları kabul etmiyor. Bazı siteler ebeveynlerinin kredi kartını kullanmak koşuluyla kumar oynanmasına izin verebiliyor

Anlaşmazlık durumunda veya yaş sınırı gibi diğer hukuki konularda lisansın veya web sitesinin ait olduğu ülke yasalarının geçerli olduğu belirtilerek,( Örneğin anlaşmazlık halinde Gibraltar yasaları geçerlidir) üyelik kabul formu kayıt işlemi sonlandırılır. Oyuncuya site tarafından hesap numarası (veya temsilci hesap numarası) güvenlik kodu ve şifre verilir.

Bazı sanal kumarhanelere 10 cent ile oynamaya başlayabilirsiniz, üst sınır yoktur. Bazı kumar siteleri yeni başlayanlar için öğrenme amaçlı bir menü oluşturmuşlardır. Bazılarında ise oyuncu kazandığı ilk kumar ya da bahis geliri aktarımı için fotoğraflı resmi bir kimlik belgesi göndermek suretiyle kayıt bilgilerini teyit etmek zorunda bırakılır. Bilgilerin doğruluğu kanıtlanmadığı zaman ödeme yapılmaz ve anlaşma feshedilir.